Norr om Sverige

.-.-.-.JUST NU: Start för stopp på mitten.-.-.-.

Allt började en väldigt tidig onsdag senvintern 85'
Sedan dess har mycket hänt... men allt det där har ni hört förut. Man får filtrera lite i historien och ta med de delar som känns viktiga. Nu, efter 5,5 år i syd, går släp och tankar istället norrut, med ett stopp på mitten.

Besök i Norr

NorrPosted by Fredrik 16 May, 2012 01:24

Då var det dags att besöka Tromsö för att se vilken gris vi var i färd att köpa. Resor och logi betalades delvis av ett av företagen vi besökte, vilket kändes bra - det är inte billigt att ta sig till världens ände oavsett var man startar ifrån.

Tåg upp till Hufvudstaden kostade den sedvanliga halvtusing för två som SJ rånar en på. Tack vare goda familjemedlemmar kunde vi dock bo gratis över natten, för att sedan hoppa på det fantastiskt tomma Arlanda Express, som av någon anledning var dyrare vid förhandsbokning än om vi hade betalat på plats efter avgång...

I alla fall, lite under hunkan gick det på. Flygbiljetter går att hitta för runt tusingen stycket, men oftast ligger de mellan dubbla och trippla det (enkel tur).

Mellanlandning var inte valbart och vi stannade därför en kort stund på Gardemoen innan nästa Boing tog oss till vår eventuella framtida boning (hoho).

Efter landning bar bussen oss genom ett riktigt häftigt tunnelsystem till Tromsö city, och hotellet vid hamnen. Så, hur såg det ut där uppe? undrar ni nu.

Så här:

kunde det sett ut, men det gjorde det inte. Norrskenet syns som bäst på vintern (vilket här betyder ~oktober till maj) när det är bra väder (vilket oftast sker under sommaren) och man inte störs av andra ljuskällor (såsom fullmånar eller städer). M.a.o. är det inte helt lätt att få syn på ett tydligt sken ens här uppe. Bilden ovan tog jag på en tavla som hände uppe i toppstugan på fjället. Dit tog vi oss med linbana (bilder längre ned).

Utsikten från hotellrummet var inte fy skam dock:

Vi planerade att träffa fjällrävar och vargar på polar-zoo, men p.g.a. 1 maj och tidsbrist sprack den utflykten. En annan aktivitet vi hade tänkt oss var att åka hundspann med huskeys, men även detta sprack på grund av första maj då ingen jobbar tydligen. Istället traskade vi omkring i staden (vilket går ganska fort) och besökte polarakvariumet. Två typer av säl finns där, och de var roliga att titta på minsann, så det gjorde vi.

Vi var ju även runt och pratade med potentiella arbetsgivare såklart. M hade ju sin intervju, och jag gick runt med CV och en sådan där framåtanda alla tycker om. Det resulterade i en intervju även för mig. De verkade genuint intresserade av mig och det bestämdes att jag skulle skicka in betyg när jag kom hem. Jag fick svar från ytterligare ett ställe som lovordade mitt sätt och ansökan, men inte min erfarenhet, vilket är förståeligt när de trots allt egentligen inte har plats för en till anställd just nu. Allt som allt var alla trevliga och verkade uppskatta det faktum att jag dök upp på deras kontor en förmiddag mitt i veckan för att kräva arbete.

M's intervju gick även den bra och häromdagen dök erbjöds hon tjänsten. Vi hade såklart hoppat i taket av det beskedet om det inte vore för ett par saker:

Om staden får sägas att den har en viss charm, och det är roligt att ha besökt den. Men att leva där? Nja, inte helt övertygade om att det är en så värst bra idé längre. Det finns inte särskilt mycket att göra där helt enkelt, och känslan vi hade efter bara någon dag var att det i längden antagligen inte skulle vara så värst roligt. Som sagt en vecka eller så är absolut värt, men utsikten är liksom inte allt till trots. Det finns guldkorn, men de försvinner i allt det grå på något sätt. Staden som sådan är inte särskilt välskött. Bland finfina arkitektoniska mästerverk ligger kantstenen blottad med armeringsjärn, och broarnas gångstråk kändes inte helt säkra med sina femkronorsstora hål rakt ned mot fjorden här och där.

En stor grej är att det aktuella företaget letar efter någon som ska tränas upp och stanna under en lång lång tid framöver. Med tanke på att våran plan är max 2 år känns det inte helt hederligt att ta jobbet... Det skulle kännas fel helt enkelt. Inte bra.

Kontentan av det hela är att... norr om Sverige hamnar vi nog inte. En slutsats som om den blir faktum såklart resulterar i att namnet på den här sidan kan tyckas illa vald, och därför kan komma att ändras inom kort.

Vi hade oavsett några härliga dagar där uppe, och som resmål rekommenderar jag det varmt. Lite bilder från resan:

De hade en del fina byggnader som sagt, b.la. kyrkan och biblioteket

Vi kom en bit ut i vildmarken i alla fall.

Men det var för mycket snö för att vandra omkring särskilt mycket i bergen tyvärr.

Uppifrån ser det både kärvt och idylliskt ut, visst?

Isbjörnar på gatorna är såklart en myt, men de finns i alla fall i närheten. Vi hittade förutom dockan ovan en av metall...

...och en av, isbjörn och ull, eller vad det nu är man fyller dem med.

Jag måste erkänna att jag själv är ganska besviken över att det inte blir Tromsö... eller rättare sagt över att jag inte vill flytta dit. Men jag är ändå glad att vi åkte upp och såg efter. Vi tar helt enkelt välgrundade beslut nu för tiden och det känns mycket moget och bra. Nu vet vi vad vi tackar nej till och kommer antagligen inte ångra oss. Om det fortfarande blir Norge eller inte återstår att se, men chansen (risken?) finns att vi istället stannar här i gamla goda Svea.

• Comments(0)//norromsverige.klasqvist.se/#post2

Förord

MittenPosted by Fredrik 07 Feb, 2012 15:48

Nej, jag befinner mig inte norr om Sverige. Jag är inte ens halvvägs dit mätt i meter, med utgångspunkt från Smygehuk och med sikte mot Treriksröset (Allt är inte relativt, och "halvvägs" när det gäller avstånd är ett exempel). Anledningen till titeln är dock att målet handlar om en start på karriären långt upp i norr, bortom studentlivets stress och brist på tillgångar, med norrsken och två månaders härlig sammanhållen total solfrånvaro om året. Vargar, örnar och säkert något lodjur befinner sig där uppe, tillsammans med olika typer av valar och björnar.

Det lär vara stressigt att se till att tillgångarna strömmar in, och norrskenet kräver en hyffsat klar himmel när sanningen är den att antalet dagar med klar himmel ligger någonstans runt 160 st /år, och de exotiska djuren lär passa sig ordentligt noga för att komma i närheten av de 65000 människor som bor i området. Myggen lär inte ha några problem att visa sig dock. Men mörkt lär det vara, om än inte så kallt som man kan tro. Fikarumsslentrianen "Vi hade 17 grader minus på baksidan imorse" lär inte ens yttras där uppe (ynka -18 är rekordet tydligen).

Jag gillar't.

Hur det går, om vi ens kommer dit, det får vi se vartefter. Jobbsökandet har just börjat och mellanlandningen med. Det kan bli en lång mellanlandning här i öst, inte ens halvvägs, men om det går som jag vill stannar vi inte mer än ett halvår.